Dari
beberapa buku, naskhah atau jurnal melalui pembacaan aku yang sedikit ni, dapat
aku perhatikan bahawa permulaan perbahasan atau tulisan dari kebanyakan penulis
seni Islam, cuba memberi takrifan makna Islam itu setepat mungkin kepada
pembaca. Tak kiralah dalam bentuk ilmiah (yang mempunyai rujukan) ataupun
tidak. Mereka berpendapat jika kita mampu menggali intipati Islam, kita lebih
mudah ‘identify’ intipati dari seni Islam dan menggunakannya sebagai kriteria
untuk menilai seni Islam itu sendiri.
Secara
tak langsung, aku bersetuju dengan pendapat ini kerana bagi aku bila kita
membicarakan tentang Islam, kita membicarakan sebuah agama yang berbeza dengan
agama-agama lain. Ketika kita membincangkan tentang seni Islam, kita pun juga
membincangkan seni yang berbeza dengan bentuk-bentuk seni lainnya. Oleh itu,
apabila kita dapat mengenalpasti sifat-sifat khas ini, InsyaAllah, kita akan
dapat mengetahui dengan tepat apa itu seni Islam.
Persoalannya:
Apakah ada intipati atau essence
dalam Islam?. Soalan ini yang menjadi satu tanda tanya yang besar bagi para pengkaji
atau sarjana yang cuba mencari jawapannya. Aku pun tengah mencari..
Aku
tertarik dengan pandangan seorang pemikir Islam terkenal, Seyyed Hossein Nasr,
berhujah bahawa pusat Islam itu terdapat Ka’abah, yang dilihat sebagai peranan
utama sebagai membezakan Islam dan juga seni Islam dari agama lain. Dia
menyatakan dalam bukunya, Science and
Civilization: “Simbol peradaban
Islam bukanlah sebuah sungai yang mengalir, melainkan kubus Ka’abah, yang
kestabilannya menggambarkan karakter Islam yang kekal dan abadi”.
Nah!
aku tertarik dengan hujah ini. Aku berminat untuk menekuni pandangan Sayed
Hossein Nasr ini.
Ka’abah,
secara harfiahnya bermaksud kubus, sebuah batu granit besar di Mekah yang
menjadi titik pusat ritual bagi umat Islam dari seluruh dunia. Allah SWT telah
memerintahkan langsung kepada Nabi Ibrahim AS dan Nabi Ismail AS untuk
mendirikannya di tempat yang sedia ada sekarang. Berhampiran Ka’abah terdapat
juga telaga air zam-zam dan dua bukit suci iaitu Safa dan Marwa.
Seiring
dengan perjalanan waktu, amalan-amalan ritual Nabi Ibrahim di sekitar Ka’abah
semakin lama semakin pudar oleh pengaruh anasir jahiliah yang berkemungkinan
datang dari laluan kabilah yang menuju ke kota Mekah pada waktu itu. Pada zaman
pra-Islam dahulu, para pengunjung kota Mekah tidak hanya mengunjungi Ka’abah
dan Hajarul Aswad sahaja, tetapi mereka juga mengunjungi berhala-berhala batu
yang mewakili dewa-dewa yang berbeza yang ditempatkan di dalam dan di sekitar
Ka’abah. Dikatakan terdapat 360 buah patung berhala yang setiap satunya
mewakili dewa-dewa yang berbeza. Antaranya patung berhala bernama Auf, Hubal, Manath,
Latha dan Uzza serta banyak lagi.
Pada
8H/630 M, Nabi Muhammad SAW setelah menakluk bumi Mekah telah menghancurkan 360
buah patung-patung berhala tersebut dan menjadikannya sebagai sebuah pusat
agama umat Islam berdasarkan kepada keyakinan bahawa beliau adalah utusan Allah
SWT dan memulihkan kembali amalan-amalan ritual yang telah dibangunkan oleh
Nabi Ibrahim AS pada hari pertama Ka’abah didirikan.
Apabila
kita memperkatakan mengenai Masjid Al-Haram, Baitullah atau Ka’abah pastinya ia
akan dikaitkan dengan ibadah haji. Rukun Islam yang kelima ini adalah kewajiban
yang harus dilaksanakan oleh semua orang dewasa lelaki dan perempuan sekiranya
mampu. Ibadah haji ini merangkumi beberapa amalan ritual yang perlu dipenuhi
bagi melengkapkan ibadah haji seperti berihram, tawaf, saie, melakukan
ibadah-ibadah suci lain di sekitar Mekah seperti di Mina, Muzdalifah, Arafah
dan kembali ke Ka’abah pada hari terakhir.
Di
negara-negara luar Tanah Arab ataupun negara-negara lain, para jemaah haji yang
telah selesai menunaikan rukun kelima ini menggunakan berbagai macam tanda yang
menunjukkan bahawa mereka telah menunaikan ibadah haji. Tanda-tanda yang cuba
ditonjolkan adalah seperti meletakkan gambar Ka’abah didinding rumah mereka, gambar-gambar
pemandangan kenderaan yang mengangkut jemaah
menuju ke tempat suci, mengecat pintu rumah dengan warna hijau muda serta
mengenakan kopiah dan serban yang juga berwarna hijau. Diriwayatkan bahawa
hijau adalah warna kesukaan baginda Nabi SAW.
Tetapi
apakah bentuk dan fizikalnya (Ka’abah) juga ada maksudnya?. Sememangnya bentuk
Ka’abah memberi maksud dan erti yang tersendiri. Nama ‘Ka’abah’ itu sendiri
telah mewakili bentuknya, yang bermaksud ‘kiub’. Namun, apabila kita teliti
dengan sebaiknya terdapat juga beberapa ritual penting yang berkaitan dengan
ibadah haji yang menekankan bentuk yang berbeza seperti putaran, bukit, air
dari mata air dan seterusnya. Semua ini menjadi simbol Islam penting dalam
beberapa segi, khususnya dalam sufisme, dan simbol-simbol yang dapat mewakili
Islam sebagaimananya Ka’abah. Memaparkan sejarah dan fungsi Ka’abah menunjukkan
kenyataan betapa dominannya Ka’abah bagi umat Islam, tetapi keutamaannya bukan
kerana bentuk bangunannya. Ka’abah memang sebuah kiub atau kubus yang dominan,
tetapi kedominannya bukanlah semata-mata kerana ia sebuah kubus.
Kesimpulannya
boleh dikatakan bahawa jika seseorang menekuni dan meneliti perkara-perkara
bersangkut-paut mengenai Islam tidak kira pada masa sekarang mahupun pada masa
lampau, pasti tidak mudah bagi seseorang itu menterjemahkan karakter Islam yang
kekal dan abadi. Abdul Hadi W.M juga sejajar dengan pandangan ini dan dapat
dilihat dalam tulisan beliau berkenaan isu esensialisme.
Dari
satu sisi, tentu saja pandangan Nasr betul berkenaan intipati agama Islam harus
berbeza berbanding dengan agama-agama lain, dan pastinya ada sesuatu yang khas
berkenaan agama tersebut yang membuatnya berbeza, dan ciri khas ini harus
menjadi sesuatu yang tidak berubah. Adalah
amat sukar untuk dipastikan dan ditafsirkan sekiranya kita melihat perkara ini
dari dalam konteks sekelompok fahaman Islam sahaja, iaitu fahaman dan ideologi yang berbeza dari sekolah pemikiran (school of thought) masing-masing.
No comments:
Post a Comment