Abdul
Karim Zaydan dalam kajiannya pada tahun 1973 menyatakan dari sudut bahasa
bahawa, “taqlid diambil dari perkataan arab al-Qiladah
yang memberi maksud rantai leher, oleh itu orang yang bertaqlid dianggap
memakai rantai dilehernya seterusnya menyebabkan mereka seolah-olah dibelenggu
oleh rantai tersebut. Dalam kata lain orang yang bertaqlid akan menjadi terikat
dengan sesuatu kepercayaan dan pandangan yang diikuti oleh mereka”. Sementara
Muhammad al-Khudari (1965) dan Mahmood Zuhdi (1998) sependapat maksud taqlid
menurut istilah syarak pula menggambarkan suatu kepercayaan dan amalan secara ikut-ikutan
terhadap sesuatu hukum yang telah difatwakan oleh para ulama terdahulu tanpa
melakukan apa-apa kajian mengenainya. Muhammad al-Khudari dan Mahmood Zuhdi menerusi
kajian mereka telah menyatakan bahawa ada golongan yang bertaqlid, beranggapan
bahawa fatwa-fatwa tersebut dianggap wajib diikuti serta dipatuhi oleh semua
orang Islam.
Sehubungan
itu, orang-orang yang bertaqlid boleh diklasifikasikan sebagai orang-orang yang
berpegang kepada pendapat-pendapat ahli hukum yang terdahulu dalam ayat lain
bermaksud percaya, berpegang dan mengamalkan tanpa hujah terhadap
pendapat-pendapat mereka tanpa membantah tanpa cuba mencari kebenaran dan
kesahihan kata-kata ahli hukum tersebut. Sayyid Muhammad Musa Tuwana dalam buku
beliau Al-Ijtihad wa Mada Hajatuna Ilaih,
menambah, “tindakan melanggar sesuatu fatwa tersebut akan dianggap sebagai satu
kesalahan pada pandangan mereka. Sungguhpun dari satu aspek amalan bertaqlid
ini bertentangan dengan konsep ijtihad yang menekankan penelitian mendalam
kepada maksud dan pengertian Al-Quran dan Al-Sunnah dalam membuat satu
kesimpulan mengenai sesuatu hukum. Namun, bertaqlid sebegini adalah satu
kemudahan yang diberikan oleh Islam kepada umatnya”.
Amalan
bertaqlid sebegini adalah memberikan satu kemaslahatan kepada umat Islam kerana
jika dilihat dari aspek kemampuan berijthad adalah mustahil bagi setiap orang
Islam untuk berbuat demikian. Jadi, tanpa penggantungan kepada pandangan fuqaha’
terdahulu sudah pasti banyak permasalahan yang timbul dalam masyarakat tidak
akan dapat diselesaikan.
Amalan
bertaqlid dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan agama, umpamanya
persoalan ibadah telah wujud sekian lama dalam masyarakat Melayu malah tidak keterlaluan
jika dikatakan ianya berkembang menjadi budaya di kalangan umat Islam. Kajian
WR Roff pada 1962 ada menyebut bahawa fenomena taqlid yang wujud dalam
masyarakat Melayu tradisional dan pra-kemerdekaan bermula dari abad ke 13
hingga abad ke 20 Masihi. Mengambil kata-kata Prof. Adnan Haji Awang (1985)
dalam “Pemikiran Awal Za’aba Untuk Perubahan Keadaan Masyarakat Melayu”,
Warisan Dunia Melayu: Teras Peradaban Malaysia, Kuala Lumpur” menyatakan “ kewujudan
amalan bertaqlid dalam perkara-perkara ibadah di kalangan umat Islam di
Malaysia ini merupakan satu tradisi turun-temurun di dalam masyarakat Melayu
yang beragama Islam. Sungguhpun begitu, jika budaya taqlid ini terus
dipraktikkan dalam perkara selain daripada ibadah mungkin akan menjadi salah
satu faktor yang boleh menyumbang kepada kelemahan masyarakat tersebut. Malah
tidak mustahil ianya akan menyebabkan masyarakat Melayu Islam ketinggalan dalam
segenap segi kehidupan jika berbanding masyarakat-masyarakat lain”.
Fakta
sejarah membuktikan bahawa Islam disebarkan dikalangan masyarakat Melayu oleh
para mubaligh dari Tanah Arab dan India. (Crawford 1820; Fatimi 1963; Kramers,
1970). Berdasarkan latarbelakang tempat asal para pendakwah itu sendiri adalah
mengamalkan mazhab Syafie maka kegiatan dakwah yang dijalankan oleh mereka tidak
terlepas daripada pengaruh mazhab tersebut.
Fahaman
ini terus dikembangkan melalui kegiatan dakwah mereka. Bukti kewujudan taqlid
mazhabiyyah ini sangat jelas melalui kandungan kitab dan sebahagian besar
bahagian-bahagian rujukan yang meliputi semua bidang ilmu yang telah wujud
ketika itu, malah kitab-kitab rujukan dalam kegiatan dakwah mereka adalah hasil
daripada penulisan ulama-ulama yang telah mempunyai prinsip yang jelas terhadap
sesuatu mazhab yang mereka ikuti. (Rahimin Afandi, 1994).
Menurut
Rahimin lagi, dengan itu lahirlah kitab-kitab yang popular dikalangan para
ulama ketika itu serta menjadi rujukan asas dalam pengajian ilmu seperti yang
berbentuk kitab syarah dan hasyiah hasil-hasil karya seperti Ibn Hajar al-Haitami, al-Ramlli, Zakaria
al-Ansari dan Khatib al-Syirbini. Penggunaan kitab-kitab ini adalah salah
satu daripada kesan perkembagan aliran mazhab Syafie yang tidak terhenti
setakat kegiatan mubaligh, malah tradisi pengajaran dan pembelajaran yang
berterusan ke dalam sistem pengajian tradisional di Tanah Melayu ketika itu
atau lebih popular dengan sistem pondok telah sedikit sebanyak turut menyumbang
ke arah perkembangan aliran mazhab tersebut.
Pusat-pusat
pengajian ini tidak ketinggalan dalam memberi sumbangan kepada perkembangan
mazhab Syafie di Tanah Melayu. Ini dapat dilihat melalui penggunaan kitab-kitab
oleh guru-guru khususnya dalam masalah-masalah yang berkait rapat dengan
persoalan hukum fikah. Kandungan kitab-kitab tersebut memberi penekanan kepada
fatwa-fatwa daripada mazhab tersebut. (Dr. Haji Abdullah Ishak, 1990).
Suatu
perkara yang tidak dapat dinafikan bahawa adalah berkemungkinan berlakunya
penambahan atau pengurangan idea-idea pengarang kitab-kitab asal jika guru-guru
yang mengajar hanya berpandukan kepada kitab-kitab syarah dan hasyiah sahaja.
Ini kerana rujukan utama atau kitab asal tidak menjadi satu perkara yang
penting bagi sebahagian guru-guru dalam pengajaran asalkan sifat taqlid kepada
mazhab tertentu masih wujud dan mereka masih berada dalam lingkungan mazhab
yang diikuti. Keadaan ini boleh membawa kepada wujudnya satu masyarakat umat
Islam yang meyakini sepenuhnya mereka bertaqlid kepada mazhab Syafie, namun
realitinya rujukan-rujukan berbentuk syarah dan hasyiah sahaja. Oleh yang
demikian satu kemungkinan yang tidak dapat ditolak kesan daripada penggunaan
kitab-kitab adalah tidak akan dapat memberi gambaran ataupun kehendak sebenar
daripada kitab-kitab asal yang menjadi autoriti dalam sesuatu mazhab.(Mahyuddin
Abu Bakar, 2006).
Abdul
Kadir Muhammad (1989), menjelaskan bahawa penggunaan teks-teks tersebut bukan
sahaja berlaku di Malaysia malah dibaca dan dikaji secara meluas di Kepulauan
Asia Tenggara sekurang-kurangnya dari pertengahan abad ke 16 malah
berkemungkinan lebih awal lagi. Teks-teks tersebut masih terdapat di rantau ini
dalam bentuk syarah dan hasyiah serta ada diantaranya telah diterjemahkan ke
dalam bahasa tempatan (Hooker, 1991).
Diantara
tokoh ulama yang banyak menghasilkan karya terjemahan dan kitab-kitab bermazhab
Syafie ialah Syeikh Daud al-Fatani (Wan Muhammad Shaggir, 1977; Abdul Kadir
Muhammad, 1989; Abdullah al-Qari, 1967). Beliau banyak menghasilkan penulisan
terjemahan ke dalam bahasa Melayu semasa berada di Mekah pada awal abad ke 19
seperti Minhaj, Fath al-Wahhab, Tuhfah,
Nihayah, Minhaj al-‘Abidin karangan al-Ghazali di samping menyusun kitab Furu al-Masail wa Usul al-Masail yang
dipetik daripada Fatawa al-Ramli (Abdul Kadir Muhammad, 1989).
Menurut
Abdul Kadir lagi, selain itu terdapat juga ulama tempatan yang bukan sahaja memberi
penekanan tentang fikah namun terdapat sebahagian kandungannya menyentuh aspek
sosial, politik dan agama seperti Mirat
al-Tullab karangan Syeikh Zakaria al-Ansari yang disusun semula oleh Abd.
Rauf dari Acheh dari tahun 1641-1675 M berasaskan kitab Fath
al-Wahhab.
Sesungguhnya
dengan melihat kepada kitab-kitab aliran mazhab Syafie yang terdapat dirantau
ini amnya dan di Tanah Melayu khususnya meyakinkan kita bahawa sumbangan
pendidikan terhadap perkembangan aliran mazhab Syafie sangat besar. Ini kerana terdapat kitab-kitab tersebut yang
telah dan masih menjadi kitab-kitab rujukan di pondok-pondok mahupun sebagai
kitab asas yang digunakan oleh guru-guru agama dalam kelas-kelas pengajian di
surau mahupun masjid (Abdul Halim, 1992).
Namun
demikian kebanyakan kitab-kitab yang dijadikan kitab asas dalam pengajian di
pondok-pondok adalah dalam bentuk terjemahan daripada kitab-kitab asal.
Sehubungan itu, maka makin berkembanglah aliran mazhab Syafie dalam masyarakat
Melayu, tambahan pula dengan penonjolan ulama khususnya di pondok banyak
menitikberatkan pengajaran ilmu-ilmu mereka yang menekankan fatwa-fatwa dari
Imam Syafie.
Fenomena
tersebut bukan sahaja mempengaruhi para pelajar di institusi masing-masing
bahkan mereka berjaya mempengaruhi masyarakat dan majlis-majlis agama. Justeru
itu tidak keterlaluan jika dikatakan sebahagian besar masyarakat Islam di
negara ini agak fanatik dengan aliran mazhab ini khususnya dalam
perkara-perkara yang berkaitan dengan persoalan-persoalan keagamaan (Dr. Abdullah
Ishak, 1995: Pendidikan Islam dan Pengaruhnya di Malaysia, Kuala Lumpur DBP).
Pengaruh
mazhab ini makin berkembang dan bertambah kuat apabila majlis-majlis Agama
Islam negeri-negeri telah menetapkan prinsip-prinsip mazhab Syafie mestilah
digunakan sebagai asas panduan kepada penafsiran hukum-hukum syarak dan
penetapan sesuatu fatwa. Sehubungan itu, majoriti Majlis Agama negeri di
Malaysia seperti Kedah (kampung aku…), Kelantan, Perak, Pulau Pinang, Selangor,
Melaka, Pahang, Terengganu, Negri Sembilan dan Johor melalui enakmen-enakmen
pentadbiran hukum Islam telah menetapkan mazhab Syafie sebagai asas kepada
penafsiran hukum syarak.
Ini
bukanlah bermakna pandangan-pandangan daripada mazhab lain tidak diterima
tetapi sebarang bentuk pelaksanaan hukum syarak yang berteraskan seperti mazhab
Hanafi, Maliki dan Hanbali mestilah terlebih dahulu mendapat kebenaran dan
persetujuan daripada Sultan sebagai kuasa tertinggi agama di sesebuah negeri.
Tapi
lain pula di Perlis. Negeri Perlis tidak memperuntukkan mana-mana mazhab sebagai
teras panduan kepada penafsiran hukum malah peruntukkannya dengan jelas
menetapkan bahawa pentadbiran hukum syarak di negeri itu berlandaskan kepada
Al-Quran dan Al-Sunnah. Nah! situasi yang berlaku di Perlis ini adalah sesuatu
yang unik kerana walaupun institusi-institusi pendidikan agama khususnya
berhubung dengan soalan fikahnya masih menggunakan kitab-kitab mazhab Syafie,
begitu juga majoriti umat Islam di negeri tersebut bermazhab Syafie , tetapi
peruntukan seumpama negeri-negeri lain tidak dimasukkan dalam undang-undang
pentadbiran hukum syarak negeri tersebut. Tanggapan yang mengatakan bahawa
wujudnya penolakan mazhab dan taqlid di Perlis ada kebenarannya kerana beberapa
orang yang berwibawa dalam agama telah terpengaruh dengan fahaman Hassan
Bandung dari Indonesia yang menekankan ideologi tidak berpegang dengan
mana-mana mazhab. Fenomena ini berlaku sekitar 1924- 1925 yang telah berjaya
mempengaruhi tokoh-tokoh agamayang dianggap berwibawa seperti Wan Ahmad bin Wan
Daud, Haji Ahmad bin Haji Muhammad, Sheikh Ahmad bin Mohd. Hashim. Mereka ini pula
berjaya mempengaruhi orang-orang yang berkedudukan di dalam Perlis. Tidak
terhenti setakat itu, malah mereka telah menjemput Syeikh Hassan Bandung dari
Indonesia dan Syeikh Abu Bakar al-Ash’ari dari Pulau Pinang ke Perlis untuk
memberi penerangan tentang konsep tidak bermazhab. Kesannya ialah pihak
pemerintah negeri Perlis telah memasukkan fahaman tersebut dalam undang-undang
pentadbiran hukum syarak (Abdul Halim 1982; Mohammad Harun, 1975).
Kesimpulannya
adalah realiti kewujudan amalan bertaqlid kepada perkara-perkara agama
khususnya ibadah telah wujud dikalangan orang-orang Melayu Islam di Malaysia seiring dengan kedatangan Islam.
Amalan ini seterusnya menjadi budaya dan terus berkembang kerana ianya selari
dengan sosio-budaya masyarakat Melayu itu sendiri. Amalan bertaqlid khususnya
berkaitan ibadah lebih tertumpu kepada aliran mazhab Syafie atau dalam kata
lain bertaqlid kepada satu mazhab sahaja. Pengukuhan aliran mazhab Syafie
berlaku melalui penggunaan kitab-kitab agama oleh para ulama yang menyebarkan
ajaran Islam berteraskan aliran pemikiran mazhab tersebut. Peranan pemerintah
mengiktiraf mazhab Syafie sebagai mazhab rujukan utama dalam perkara-perkara
keagamaan serta memasukkannya sebagai mazhab utama dalam peruntukan
undang-undang agama Islam negeri-negeri menjadi teras kepada kekuatan pengaruh
mazhab tersebut. Jadi bertaqlid kepada mazhab Syafie bukanlah satu perkara
negatif kerana umat Islam tak mampu berijtihad mengenai sesuatu perkara
berkenaan agama dan mereka memerlukan panduan sebagaimana yang diajar oleh para
ulama. Selain itu, tidak terdapat
perkara-perkara yang menimbulkan kesukaran kepada masyarakat untuk mengikutinya
malah aliran mazhab-mazhab lain seperti mazhab Hanafi turut diterima dalam
keadaan tertentu dengan berpandukan pandangan dan nasihat para ulama.
Yang
pastinya setiap umat Islam berhak bertaqlid kepada mana-mana mazhab selagi
tidak bercanggah dengan agama, kerana perbezaan pendapat dalam agama itu satu
rahmat kepada umat Islam!.
No comments:
Post a Comment